Huis gekocht! En nu?

Huis gekocht en nu

Je droomwoning vinden? Dat is een hele klus. Maar op een gegeven moment is het dan eindelijk zover: je hoort de woorden “bod geaccepteerd”. Je hebt een huis gekocht! En nu? Voordat de verhuiswagens voorrijden en jij daadwerkelijk intrekt in je nieuwe woning, moet je nog heel wat zaken organiseren. Je wilt bijvoorbeeld een hypotheek regelen, een notaris vinden en verzekeringen regelen. En dan krijg je ook nog eens heel wat termen op je af: van ‘drie dagen wettelijke bedenktijd’ tot ‘Nationale Hypotheek Garantie’. Wat is belangrijk om te weten? En waar moet je allemaal rekening mee houden? In deze blogpost krijg je een heldere uitleg van Wil Jansen, die meer dan 20 jaar ervaring heeft als aankoopmakelaar en verkoopmakelaar!

Voorlopig koopcontract, wettelijke bedenktijd, ontbindende voorwaarden: hoe zit het allemaal precies?

“De term ‘voorlopig koopcontract’ levert vaak misverstanden op,” zegt Wil. “Een koopcontract is hartstikke bindend. Daarom moet je heel goed weten wat erin staat. Ik besteed dan ook altijd veel aandacht aan het opstellen van de koopakte. Eerst neem ik de conceptversie onder de loep. Wanneer ik daarop reageer, zet ik mijn klant in de cc. Zo kan deze goed meelezen. Dat is trouwens niet noodzakelijk, want ik maak ook een afspraak met mijn klant om uit te leggen wat de overeenkomst inhoudt. Daarbij nemen we alle punten samen door: van de wettelijke bedenktijd en de ontbindende voorwaarden tot de verplichtingen van de koper. Het is essentieel dat een aankoopmakelaar hier de tijd voor neemt, want als koper zet je je handtekening onder een bindend document!” (Lees ook onze blogpost ‘Koopovereenkomst tekenen bij makelaar: hoe werkt dat?‘)

Van bouwkundige keuring tot taxatierapport: wat heb je nodig?

Veel potentiële nieuwe bewoners van een huis vragen zich af of een bouwkundige keuring noodzakelijk is. Maar, vertelt Wil, daarbij lopen ze vaak tegen een praktisch probleem aan: “Tegenwoordig is het in de meeste gevallen niet meer mogelijk om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Veel verkopers gaan dan namelijk voor een andere kandidaat die daar niet om vraagt.”

Tegelijkertijd is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wat de bouwkundige staat van een woning is. De vraag is: hoe los je dit probleem op? “Bij @WORK Makelaardij hebben wij ons laten opleiden tot bouwkundig inspecteurs,” zegt Wil. “Daar hebben we de juiste certificering voor behaald. Zo kunnen klanten een deskundig advies krijgen van hun eigen makelaar. Ik zou dus aanraden om een makelaar te zoeken die óók bouwkundig expert is.”

Heb je een hypotheek nodig, dan moet je wel een taxatie regelen om vast te stellen wat je woning waard is. Waarschijnlijk wil je sowieso een (onafhankelijke) hypotheekadviseur inschakelen, dus dan kan je de taxatie ook aan deze expert overlaten. Toch? Dat is zeker mogelijk. Maar vaak moet je dan rekenen op een doorlooptijd van zes tot zeven weken. “Het duurt zo lang omdat de hypotheekadviseur het taxatierapport meestal pas na drie tot vier weken uitzet,” vertelt Wil. “Wanneer klanten mij hiervoor inschakelen, doe ik dit op de dag van het mondelinge akkoord. Dan is het rapport vaak na circa drie weken binnen. Ik adviseer klanten om in de tussentijd de gegevens te verzamelen waar de hypotheekadviseur om vraagt. Denk aan een arbeidscontract, loonstroken en bewijzen van spaargelden. Als je dergelijke zaken bij elkaar hebt gezocht, is het taxatierapport het sluitstuk. Je hypotheekadviseur kan alle gegevens dan direct uploaden. Dat is fijn voor jou én voor de verkoper.”

Wat als documenten verzamelen binnen het gegeven tijdsbestek níet lukt?

Soms lukt het niet om alle gegevens te verzamelen binnen de gestelde termijnen. Wat doe je in zo’n geval? “Er zijn ontbindende voorwaarden voor financiering,” vertelt Wil. “Maar je moet op tijd aan de bel trekken. Daarom zeg ik altijd tegen klanten: ‘We kunnen alles aan. Maar als de deadline op de 15de valt, teken de 14de dan aan in je agenda. Breekt die datum aan en heb je de hypotheek niet rond, dan bel je mij.’ Zo heb ik voldoende tijd om uitstel te regelen en een boete voor mijn klanten te voorkomen. En doordat ik dit van tevoren aangeef, kunnen zij alle stress laten varen. Het is overigens ook beter om dit aan je aankoopmakelaar over te laten, want deze geniet vertrouwen. Als je zelf uitstel aanvraagt, word je vaak kritisch aangekeken.”

Maar wanneer is uitstel eigenlijk nodig? “Bij bijzondere omstandigheden,” legt Wil uit. “Het is bijvoorbeeld weleens voorgekomen dat een klant nét naar een andere werkgever was gegaan. Zonder proeftijd, maar dat maakt voor de bank niet uit. Deze geeft toch pas na vier weken een lening. Wat je dan doet, is alles klaarzetten: van intentieverklaring tot werkgeversverklaring. En al die documenten dien je na vier weken in.” Wil benadrukt dat het belangrijk is om je aankoopmakelaar op de hoogte te houden van dit soort zaken. “Ik kan mijn kennis alleen voor klanten inzetten als zij mij bij hun situatie betrekken. En dat mogen ze áltijd doen — letterlijk, want ze kunnen mij ook buiten kantooruren contacteren.”

Uitstel kan ook noodzakelijk zijn met het oog op de taxatie. Wil: “Soms zijn veel potentiële kopers aan het inschrijven op een andere woning in dezelfde buurt. Een taxateur mag dat niet meenemen bij de taxatie van jouw woning. Maar eigenlijk zou de taxateur de op handen zijnde verkoop van het andere huis wél moeten meenemen bij het beoordelen van vergelijkbare objecten in de omgeving. Want deze vertegenwoordigt de waarde van jouw woning natuurlijk goed. In zo’n geval zeg ik: ‘Laten we enkele dagen wachten, want dan is de taxatie veel realistischer.'”

De juiste begeleiding krijgen totdat je daadwerkelijk gaat verhuizen?

Neem gerust contact op met @WORK Makelaardij. We bespreken graag hoe we jou het beste kunnen helpen.